کد مطلب:173049 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

نقش رسانه های تبلیغی در نهضت عاشورا
[1] .

نهضت عاشورا میراث گرانبهایی است كه تمامی ارزش های مورد نیاز جامعه را در خود جمع كرده است و می تواند جامعه را در پرتو انوار خود هدایت كند. عاشورا می تواند با معارف زلال خود راه های سعادت را به انسان ها بنمایاند، آن هم نه در محدوده ی قلمرو شیعه، بلكه می توان به آن رنگ جهانی داد و انسانیت را به سر منزل كمال رساند. این ارزش ها چنان ناب و زلال است كه هر انسان آزاد اندیشی را به سوی خود می كشاند. اگر فلسفه ی قیام سیدالشهدا به درستی تبیین، و ارزش های آن با زبان روز و در قالب های نو عرضه شود، قلوب بشر را به سوی خود جلب می كند و وسیله ای برای ایجاد پیوستگی های بیشتر خواهد شد. غفلت ما نسبت به انتقال، گسترش و عرضه ی ارزش های عاشورا، در حالی است كه بسیاری از دشمنان اسلام به قدرت عاشورا و عظمت آن اعتراف كرده اند.

در یكی از فیلم هایی كه مؤسسه ی B. B. C علیه اسلام با نام «شمشیر اسلام» «THE SWORD OF ISLAM» تهیه كرده است، بخش مهمی از آن را عزاداری ها و سوگواری های دوستداران امام حسین علیه السلام تشكیل می دهد. باید توجه داشت كه اگر این عزاداری ها هدفدار شود و به سوی دشمنان نشانه رود، هیچ سلاحی نمی تواند در برابر آن تاب مقاومت داشته باشد. ناپلئون بناپارت نسبت به یكی از ساده ترین جلوه های این قیام، متواضعانه می گوید:


ما باید برای برپایی یك همایش اجتماعی یا سیاسسی، ده ها هزار كارت چاپ كنیم و با چه زحماتی آن كارت ها را به اشخاص برسانیم. از این گذشته از ده هزار نفرشان، هزار نفر حاضر می شوند و كار ناتمام می ماند. ولی مسلمانان و شیعیان با نصب یك پرچم سیاه، بر سر در یك خانه می گویند: «ما می خواهیم برای حسین عزیزمان گریه كنیم» ، ده ها هزار نفرشان در ظرف دو ساعت در مجلس جمع می شوند و تمام مسایل اجتماعی، سیاسی و مذهبی خود را در مجلس حل و فصل می كنند. این یكی از فواید قیام حضرت امام حسین علیه السلام است. [2] .

قیام عاشورا، همچون سلاحی نیرومند و كارآمد در دست ماست كه باید از آن بهره برداری كنیم. قلب های بی شماری به یاد حسین و نهضت او می تپد؛ اما اگر شیعه بخواهد از نهضت عاشورا، در راه احیای ارزش های دینی استفاده كند، ناگزیر باید برنامه ریزی كند و حركتی پیوسته و منطقی را در پیش گیرد. هنگامی می توانیم از این قیام، كه كارآمدی آن را بارها تجربه كرده ایم، به بهترین شكل بهره برداری كنیم كه براساس واقعیت ها و در قالب های جذاب و كارآمد آن را عرضه كنیم؛ به ویژه در جهان امروز كه انواع اندیشه های مسموم، در قالب های زیبا و لباس های جذاب عرضه می شود.

جامعه ی امروز با پدیده ای خطرناك به نام «تهاجم فرهنگی» ، یا به تعبیر مقام معظم رهبری «شبیخون فرهنگی» روبه روست. در این پدیده ی شوم، تمام تلاش دشمن این است كه بر گوناگونی و جذابیت قالب ها بیفزاید و یا با ابزار گوناگون و پیشرفته ی ارتباط جمعی، ضد ارزش های سطحی و مخرب خود را به جوامع شرقی و به ویژه مسلمانان تحمیل كند. پس


استفاده از روش های نوین فرهنگی، راه غلبه بر تهاجم دشمن نیز هست.

نهضت عاشورا با توجه به ویژگی هایی كه دارد، می تواند برای گسترش ارزش های اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان به كار برده شود. انجام این كار مهم، مستلزم تحول و تغییر در روش های عرضه و استفاده از این اقیانوس بیكران معنویت است. قالب های سنتی به تنهایی نمی توانند نیل به چنین آرمان والایی را میسر سازند. به عبارت دیگر، اندیشه ها و تحقیقات علمی، كه در طول سالیان متمادی و با زحمات جانفرسای اندیشوران اسلامی، درباره ی این قیام، صورت گرفته است، باید به واقعیت های ملموس مبدل شود و به صورت كاربردی و علمی عرضه گردد.


[1] در تهيه ي مطالب اين بخش از مقالات جناب آقاي محمد فاكر ميبدي، و آقاي احمد صادقي اردستاني بهره برداري شده است.

[2] قيام مقدس، حق شناس، ص 154.